Årskrönika 2024

 

Året 2024 närmar sig sitt slut, och det är dags att blicka tillbaka på de månader som passerat. Ett år fyllt av både utmaningar och framgångar, av glädje och eftertanke. När vi nu sammanfattar det gångna året, är det en chans att reflektera över allt som hänt – stora ögonblick, små vinster och oväntade vändningar som format oss. Låt oss ta ett steg tillbaka, samla våra minnen och ge oss själva en stund av stilla betraktelse, innan vi går vidare mot nya äventyr och möjligheter.


Januari är för oss en månad när rapportering ska göras, det inventeras och sammanställs och skickas in. Inte världens mest kreativa arbete men viktigt. Kanske har du sett den lilla symbolen med “snurrande pilar” som talar om att produkten rapporterats och betalats för - näringslivets producentansvar, naturvårdsverket. Det är en viktig grej att ta tag i januari, bland annat. Utöver det så hann vi också med både strandrensning och återplantering av skog tillsammans med  fina vänner som arbetar för miljö och klimat på ett annat sätt än det arbete vi gör här i Vilhelmina.

 

 

I februari ligger snön djup och termometern kan fortfarande visa ner mot -30 och till och med -40 i Vilhelmina medan man i södra Sverige börjar tänka på att såpskura sin trall. Sagt och gjort, dags att börja förbereda för trallsäsongen. Här började vi också söka fler medarbetare och i mars kom flera nya in och började arbeta i både paketering och fabrik.Men här kom också en nyhet från oss nämligen fönsterputsen. Fönster behöver något annat än såpa och det här har vårt labb jobbat på att lösa och lagom till takdroppet lanserades fönsterputsen. Aldrig hade vi kunnat ana hur väl den skulle tas emot. Snälla ni, så roligt det har varit att göra fönsterputs och som vi har fått göra fönsterputs.Vi har gjort över 52 000 flaskor sedan takdroppets start i Vilhelmina.


I mars är trallsäsongen i full gång och då finns ingen tid för annat än att jobba på och vi blev ännu fler i paketeringen. Därefter hälsade vi Glad Påsk med en påsktrasa och fortsatte skicka ut trallsåpa till Sverige. Men här var det inte bara trallsåpa även om det kanske såg ut så, här jobbade vi för fullt med tvättmedlet. Alltvättmedel med citrusdoft och såklart en parfymfri variant förbereddes och testades om och om igen på nya fläckar. Vi har testat allt från ägg och chilimajonäs till paprika, ketchup och blåbär. I maj tillverkade vi tvättmedel för fullt för att i juni faktiskt börja sälja. Det var nervöst helgen efter skolavslutningen när tvättmedlet skulle släppas. 

I fabriken firade vi med tårta när tvättmedlet var klart men vi var långt från att faktiskt veta om det skulle bli så att våra kunder tyckte om och ville köpa det. 

 

 

Vi hade lovat barnen att hela familjen skulle gå en nybörjarkurs i golf och det gjorde vi, vi åkte till Åsele och deras fina golfklubb där det hölls nybörjarkurs i duggregn och några få plusgrader mellan passen blev det varmkorv och kaffe OCH så kollade vi nervöst hur lanseringen av tvättmedlet gick. Det gick ju långt över förväntan och vi har i skrivande stund sålt drygt 100 000 flaskor tvättmedel. Jag kan inte nog tacka er alla för det fina mottagandet av produkten, tusen tack alla som köpt tvättmedlet. Ett och ett halvt års arbete blev till en mycket fin lansering. 

 

Sedan kom den efterlängtade sommaren som också uteblev lite, här blev det aldrig något riktigt badväder och ingen fin sommar utan regn och mer regn gjorde att det faktiskt var helt ok att jobba och det passade ju bra för vi byggde ut paketeringen ännu mer, utökade lagret, fick lite nya maskiner och så började vi planera för ännu en lansering samtidigt som de första julsåporna tappades på flaska den sista augusti. 

 

 

Kalkborttagning var vår nästa produkt, kalk i badrum och på duschdörrar är bland de vanligaste städfrågorna vi fått genom åren och som ni vet behövs något surt för att bli av med kalkavlagringar. Det är ingen lätt nöt att knäcka och visst kan man frestas av att ta till en starkare kemikalie för att få duschväggen blank igen men, -nej, dit ska vi inte! Efter att labbet gjort sitt, dvs labbat och labbat lite till så hade vi under hösten en lösning att presentera. Även den här produkten har tagits emot fint av er kära kunder. 15 000 flaskor har vi hunnit med att göra och vad vi förstår tycker ni att den fungerar trots att den inte är stark.
Hur går det till när vi tar fram nya produkter? -Jo, det fungerar så att vi utgår ifrån problemet, vad behöver våra kunder lösa och hur kan man göra det utan att använda skadligt kem, utan att fresta på klimat och miljö mer än mer än absolut nödvändigt och så behöver man säkerställa att det inte kan skada användaren. Där börjar vi! Saker som produktion och pris kommer inte i första hand och visst är det lite svårare att jobba så men väl värt ändå. 

Vi har ju inte en stor kemfabrik att tillgå utan behöver bygga varje lösning, varje maskin och varje varje recept från noll. Allt, verkligen allt måste vi göra själva från start. 

 

-Ja och så kom då årets VIP-dag och rea. Vi rear ju inte mer än en gång om året och då blir det förstås lite fart på oss. Paketeringen stod i startblocken och vet ni vad, paketeringen halverade leveranstiden från föregående år. Det är annars en utmaning när så mycket ska ske på en och samma gång. Vi gör ju även den här delen själva, det är inte så vanligt att man utvecklar, producerar, paketerar och skickar från ett och samma ställe men så fungerar det här. Har du fått vänta på ditt paket ber vi om ursäkt men ditt paket har packat och skickats av människor i Vilhelmina, inte en robot och inte ett tredjepartslager, vi hoppas att det är värt något det också.

 

Nu väntar faktiskt fler nyheter och en av dem kan jag redan nu avslöja, det är vår säsong doft prenumeration. Det är något som faktiskt våra kunder har önskat och det kommer att lanseras redan i början av nästa år. Du kan redan nu gå in på hemsidan för att läsa mer om det. 


I labbet testas nu dessutom hela fyra nya produkter för 2025.

Har vi lärt oss något under 2024? -Ja, vi har lärt oss att tillsammans klarar vi mer än vi tror, att ålder bara är en siffra, att epa-ungdomarna och pensionärerna som jobbar extra blivit goda vänner är ett tydligt exempel. Vi har lärt oss att allt har en början i en idé och med rätt hjälp och rådgivning så går det att göra till en verklig produkt. Vi har också lärt oss att sol i sinnet, att stötta, hjälpa och peppa är det som ger resultaten. Kanske finns det ett litet arv från tiden med skidåkningen här? -Jag vet inte men jag vill gärna tro det! En klapp på axeln, en dunk i ryggen en postitlapp med ett fint budskap det är vad som skiljer ett vinnande lag från ett förlorande lag. 2024 vann vi varandra, ett gäng med mycket olika förutsättningar, faktiskt inte ens samma språk men med samma mål - att återbruka mer, att leverera kemikalikloka städprodukter från Vilhelmina till resten av landet.



Tillbaka till blogg